Zegar biologiczny – znasz swój zegar?

Niedawno mówiliśmy jak uodpornić się na koronawirusa, a dzisiaj słów parę o naszym zegarze biologicznym, czyli cichym fundamencie zdrowego organizmu.

Człowiek jako istota ma w genach swój własny rytm życia czyli zegar biologiczny, który znamy z naszej codzienności.

zegar biologiczny Składa się on z:

  • odpowiedniego snu,
  • przyswajania energii i pracy za dnia oraz
  • odpoczynku w nocy.

Choć znamy ten schemat bardzo dobrze, nie zawsze się do niego stosujemy i prędzej czy później doprowadzamy nasz zegar biologiczny do rozregulowania.

Czym właściwie jest zegar i jak ważny jest dla naszego codziennego funkcjonowania?

Przypomnijmy sobie podstawy.

Jak prawidłowo działa zegar biologiczny?

Zegar biologiczny odpowiada za nasz rytm dnia.

U zdrowego człowieka rytm powinien się składać z trzech faz:

  • snu,
  • pracy w dzień oraz
  • odpoczynku wieczorem.

Nasza pobudka powinna przypadać na godzinę pomiędzy 05:00 a 06:00.
Wówczas nasz mózg jest bowiem najbardziej wypoczęty i przez kolejne kilka godzin (najczęściej do południa) będzie on najbardziej efektywny w pracy.

Z tego powodu zajęcia w szkołach zazwyczaj rozpoczynają się o godzinie 08:00 rano.

Przy prawidłowym zegarze biologicznym powinniśmy spożywać śniadania około godziny 08:00 – 09:00 i lunch bądź obiad koło południa.
W ten sposób zapewnimy sobie energię na kolejne 5-6 godzin, kiedy będziemy w najlepszej kondycji do pracy umysłowo – fizycznej.
Godziny popołudniowe dają pierwsze oznaki zmęczenia i zegar biologiczny powinien nam nakazać odpoczynek.
Ostatni posiłek przed snem warto zjeść około godziny 20:00 i organizm po kolejnych dwóch godzinach powinien już odpoczywać.

Nawyki, które burzą zegar biologiczny

Według statystyk Uniwersytetu Oxford z maja 2019 roku ponad połowa społeczeństwa narzeka na problemy ze snem.
A sen przecież jest nieodłącznym elementem zegara biologicznego.

Elementy, które mogą rozregulować nasz zegar biologiczny w krótkim czasie to:

  • praca do późnych godzin nocnych,
  • niezdrowy sen bądź niedospanie,
  • nadużywanie alkoholu i
  • palenie papierosów.

Osoby pracujące zdalnie w znakomitej większości są narażone na rozregulowanie zegara biologicznego, ponieważ nie mają nad sobą kontroli. Ale niestety możliwość zysku często okazuje się ważniejsza, niż regeneracja organizmu.

Odnowa, czyli resetowanie organizmu

Przywrócenie zegara do prawidłowego funkcjonowanie to kwestia wyrobienia nawyku.
biologiczny zegarJako, że człowiek jest “zaprogramowany” do pracy w ciągu dnia i snu w nocy, cały proces regeneracji może potrwać zaledwie kilka dni, maksymalnie dwa tygodnie czasu.

Poza samym snem, istotna jest również dieta.

Przy rozregulowanym zegarze biologicznym jadamy późną nocą i pierwszym krokiem do naprawy powinna być zmiana nawyków żywieniowych.

Ostatnim elementem będzie energia, czyli element pobudzający nas do pracy.

Gdy jadamy w nocy, to niepotrzebnie dostarczamy energię i następnie zasypiając nasz organizm wcale nie wypoczywa, bo trawi spożyty posiłek.

Budowanie nawyku i komfort psychiczny

Rozregulowany zegar biologiczny zabiera nam przede wszystkim komfort psychiczny. A wówczas nasz organizm zachowuje się nieadekwatnie do pór występujących w ciągu dnia.

Podstawą jest wyrobienie sobie nawyku wyznaczonej godziny snu.
Choć na początku będzie nam trudno, bo możemy godzinami leżeć i nie zasnąć – niemal na pewno będziemy niewyspani.
Jednak musimy tak postąpić, aby doprowadzić do zmęczenia organizmu wieczorem dnia kolejnego.

Kluczem będzie godzina pobudki, a powinna ona przypadać mniej więcej na 06:00 rano.
Gdy utrzymamy ten rygor przez kilka dni, wyrobimy sobie nawyk zmęczenia, po którym zaśniemy.

Na koniec w aspekcie zegara biologicznego warto dodać kilka słów o aspekcie psychicznym

Doprowadzaniu zegara biologicznego do prawidłowego rytmu mogą towarzyszyć wahania nastroju bądź jego obniżenie.
To naturalna reakcja organizmu na każdą zmianę.
Wiele osób nie jest w stanie przespać pierwszej nocy “resetu” i zajmują swoją głowę sprawami, które istotnie wpływają na obniżenie nastroju.
Na szczęście to tylko chwilowe i nie musi występować u każdego.

W przypadku wystąpienia dyskomfortu ogólnodostępne zioła uspokajające zdecydowanie pomogą zmienić tę sytuację.

A już rewelacyjnie wręcz w tym względzie zadziała Laminina i pozostałe produkty firmy Lifepharm Glogal Network (LPGN) z USA!

To zapewni nam zawsze dobry nastrój, spokój wewnętrzny, spokojny sen i usprawni nasz zegar biologiczny.

A w kolejnym wpisie dowiesz się, że sportowcy po 30 sięgają po Lamininę.


Zobacz, jak sobie pomóc zdrowotnie i finansowo:



Akceptuję politykę prywatności
Wyrażam zgodę na otrzymywanie, na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowych w formie mailingów i newslettera wysyłanych przez Marek Nowacki w imieniu własnym. Przyjmuję do wiadomości, że mogę w dowolnym momencie wycofać tę zgodę. Wycofanie mojej zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie tej zgody przed jej wycofaniem.
5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments